<-

Magazín

6 jednoduchých tipů, jak se lépe vyspat po noční směně

Zdravotní sestřičky a lékaři, policisté, letušky a piloti, profesionální řidiči, pracovníci ve výrobě nebo i pokladní na nádraží se musí vyrovnat s tím, že si každý večer nelehnou a ráno se neprobudí vždy ve stejnou dobu. Pracují totiž v náročném směnném provozu a ten jim neustále narušuje režim. Častěji než jiní mívají problémy se spánkem. A proto jsme pro ně připravili několik rad, jak se lépe vyspat po nočních směnách.

Směnný provoz ubírá spánku a přináší zdravotní potíže

Už dávno neplatí poučka, že bychom měli spát minimálně 8 hodin denně. Někomu klidně stačí hodin jen šest. Faktem ale je, že pracujete-li na směny, dostává se vám mnohem méně hodin spánku než lidem pracujícím pouze přes den. Jestli se tedy řadíte mezi velké spáče, směnný provoz pro vás nebude tím pravým ořechovým. Lidé pracující na směny mají navíc problémy se soustředěním, jsou náchylnější ke kardiovaskulárním nemocem, mívají problémy se zažíváním a mnohem častěji u nich propukne nějaká spánková porucha. Když musí čelit i bolestem hlavy, poruchami nálad a nepřekonatelné únavě, je na čase začít hledat jinou práci.

6 tipů, pro lepší usínání po nočních směnách

Vydržíte-li ten nápor a směnný provoz neopustíte, dodržujte několik jednoduchých zásad a s noční prací a denním spaním se vyrovnáte daleko snáz.

  • Poslouchejte své tělo

Po noční směně nemusíte spát 8 hodin vkuse. Spánek si klidně rozdělte třeba na dvakrát. Poslouchejte své tělo, pozorujte, co mu nejvíce vyhovuje a přizpůsobte se mu.

  • Připravte si vhodné prostředí pro spánek

Ložnici před spánkem vyvětrejte, co nejvíce zatemněte, vypněte veškerou elektroniku, mobil odložte hned, jak dorazíte po práci domů, a zbavte se okolních zvuků. Pomohou třeba špunty do uší.

  • Nemůžete usnout, vstaňte

Pokud místo spaní jen ležíte a přemýšlíte, proč nemůžete usnout, nemá smysl v tom pokračovat. Raději se zvedněte, něčím se zaměstnejte a za půl hodiny to zkuste znova.

  • Otočte si budík

Nekontrolujte, jak dlouho spíte. Přehnaná kontrola zvyšuje vnitřní napětí a pro kvalitní spánek je potřeba především klid. Vystresovaní a nervózní z toho, že máte na spánek málo času, způsobí akorát to, že neusnete.

  • Omezte kávu i alkohol

Alkohol do práce nepatří, neposilňujte se jím ale ani po návratu z práce. Sice byste po něm možná rychleji usnuli, daleko hůř byste se ale vyspali. Stejně tak se vyhněte kávě, jestli vás drží v práci na nohách, poslední si dejte nejpozději ve tři ráno.

  • Dbejte na stravu

Během nočních směn určitě nehladovte. Vyhněte se ale těžce stravitelným jídlům, sáhněte spíše po nějakém salátu, mléčných výrobcích, jogurtech, ovoci. Nezapomeňte si ohlídat dostatečný přísun tekutin.

Líbí se vám tento článek? Podělte se s ostatními: