<-

Magazín

Jste na tom v letních vedrech špatně se spánkem? Pomůžete vám s ním!

Nevyhneme se tomu žádné léto. Jedna tropická noc střídá druhou a nedá nám spát. V posledních dnech je ale vedro tak extrémní, že bychom noční odpočinek potřebovali jako sůl. Jak tedy zařídit, abyste se v noci dobře vyspali a další horký letní den zvládli? Máme pro vás několik doporučení.

Kdy jindy potřebujeme dostatečně odpočívat a kvalitně spát než ve dnech, kdy jsme vystaveni extrémní zátěži. A aktuální tropické počasí extrémní zátěží rozhodně je, a to nejen pro děti či staré a nemocné lidi. Pojďme se tedy podívat na několik opatření, která byste měli dodržovat, aby se váš spánek z letních vedrech zlepšil.

# 1. Dodržujte pitný režim

Základ, který zabrání dehydrataci a tělu umožní se potit.Důležité je, abyste pili v průběhu celého dne. Před spaním, tak 1 až 2 hodiny, to s pitím už moc nepřehánějte, zbytečně byste zatížili ledviny a chodili v noci na záchod.

# 2. Omezte alkohol, kofein i kouření

Vyhněte se alkoholu. Samozřejmě, orosené odpolední pivo na koupališti ještě nikomu neublížilo, večer si ho ale odpusťte. Spánek v alkoholovém opojení není nikdy plnohodnotný. Totéž platí pro kofeinové nápoje, odpolední káva vaši nespavost akorát prohloubí. Obecně se doporučuje vypít poslední kávu nejpozději 4 hodiny před spaním, teď v létě ale interval prodlužte. A s podvečerní kávou vynechejte i podvečerní cigaretu.

# 3. Upravte jídelníček

Zamyslete se nad tím, co v těchto vedrech jíte, a to nejen před spaním. Vynechejte těžce stravitelné jídlo,zvyšte příjem ovoce a zeleniny. Na večerní grilovaní raději zabalte rybu, cuketu či kukuřici. Tělo pomáhají ochladit např. fazole, špenát, ovesné vločky nebo ořechy.

# 4. Fyzicky se unavte

To, že byste se měli hýbat, neplatí jen v létě, ale právě teď je fyzická únava pro usínání velmi důležitá. Nevymlouvejte se, že se v tomto počasí nedá sportovat. Dá! Nikdo vás ve 30 °C nenutí běhat po rozpálených ulicích,běžte si třeba zaplavat.

# 5. Zásobu melatoninu doplňte už během dne

Produkci melatoninu neboli hormonu spánku zvyšuje tzv. modré světlo, které je součástí denního světla. Jakmile začne jeho intenzita klesat, melatonin se začne vylučovat do krve. Schováváním v temných koutek spánku nepomůžete.

# 6. Přes den se zabedněte, větrejte v noci

Ložnici potažmo celý byt větrejte až v noci, kdy se venku ochladí. Jste-li šťastným majitelem klimatizace, vychlaďte ložnici těsně před spaním. A jestli spíte se zapnutým větrákem, nemiřte jím přímo na postel, aby vás neofoukl a nepřinesl zbytečné zdravotní komplikace.

# 7. Dodržujte zásady spánkové hygieny

Snažte se každý den chodit spát ve stejnou dobu a stejně tak ráno ve stejnou dobu vstávat. Ideálně do půl hodiny po probuzení se vystavte dennímu světlu, které resetuje vnitřní hodiny a odstartuje odpočítávání dalšího dne.

# 8. Nezapomeňte ani na výbavu postele

Zhoršovat kvalitu spánku může také to, v čem spíte. Pokud nesnesete spát nazí, hoďte na sebe bavlněné pyžamo, které dobře saje pot. Polštář a příkryvku povlečte do bavlny, krepu, damašku nebo saténu. Nebo přikrývku raději ani neoblékejte a spěte jen pod ní. No a v neposlední řadě se zamyslete nad matrací, do které se potíte. Je dostatečně vzdušná a odvětraná?

Líbí se vám tento článek? Podělte se s ostatními: