<-

Magazín

Odkud se berou sny?

Jste přesvědčeni o tom, že se vám dnes nic nezdálo? Mýlíte se! Tělo si sice obvykle plně odpočine, ale vaše mysl je ve střehu a bdí. Každou noc se vám zdají sny, pouze si je nepamatujete nebo ihned po probuzení zapomenete. Vysvětlíme vám, jak funguje snění a jak s ním pracovat. Čtěte pozorně!

Sny

Sny se zdají každé lidské bytosti a během jedné noci se vám jich může zdát hned několik. Aktivitu snění dokazuje především REM fáze spánku, což je nejhlubší fáze spánku, při které člověk rychle pohybuje očními bulvami pod zavřenými víčky, a je doprovázena těžkým a nepravidelným dýcháním.

Srdeční tempo v této spánkové fázi odpovídá hodnotám při bdělém stavu. Poznáte ji také podle naprosto uvolněného obličeje spící osoby a podle toho, že ji daleko obtížněji probudíte než v jiné fázi spánku. Tato hluboká fáze obnovuje naše psychické procesy, které během dne vyčerpáme, a posiluje paměť.

V REM fázi jsou sny nejživější a mnohdy plné symbolů a nelogických scénářů. Patříte mezi jedince, kteří si nepamatují skoro žádný svůj sen? Jestli jste zvídaví, požádejte například partnera, aby vás probudil v REM fázi. Budete tak mít daleko větší šanci na vybavení děje snu.

Sny jsou výsledkem vašich vnitřních i vnějších podnětů. Přicházejí s různým sdělením a představami. Sen je odrazem duševního stavu a průvodcem změněného vědomí. Mozkové aktivity se nacházejí v alfa rytmu a právě nepřítomné vědomí způsobuje nejrůznější scénáře vašeho snění.

Jak ovlivníte sen?

  • Zvuk. Hudba, budík, zvonění mobilního telefonu a vlastně jakýkoliv náhlý zvuk se může velmi snadno přenést do scénáře vašeho snu. Takže až se vám bude snažit dovolat šéf, proč máte zpoždění a nejste ještě v práci, je dost pravděpodobné, že si budete v danou chvíli v rytmu vyzvánění tančit třeba někde na plese s mořskou pannou. 😊
  • Mluvené slovo. Usnuli jste u televize? Pak se vám můžou různé dialogy z filmů či televizních pořadů lehce nabourat do průběhu vašeho snu a ovlivnit jeho aktuální dění.
  • Pach. Nejedna vědecká studie potvrdila fakt, že pokud usínáte s příjemnou vůní, obsah vašeho snu bude veselý a pozitivní, kdežto různé nepříjemné zápachy vyvolávají strašidelné a nepříjemné snění.
  • Denní okolnosti. Podvědomí pracuje neustále a určité situace, které pro vás byly nějakým způsobem klíčové, znovu přehrává a analyzuje v podání snu. Může se vám tedy často zdát o aktuálním tématu, kterému se přes den věnujete, ale v pozměněné formě.
  • Životní události. Někdy se lidem opakují sny v různém období stále dokola. Pokuste se takovým snem zaobírat a postupně jej začít řešit. Co můžou znamenat jednotlivé symboly? Vyjadřují vzpomínky na nějaké trauma nebo představují nějaké vaše strachy? Opakujícím snům věnujte speciální pozornost, snaží se vás na něco upozornit.

Jak si zapamatujete sen?

  • Chtějte!

Velmi úspěšným předpokladem pro to, abyste si začali pamatovat sny, je už samotné chtění. Usínejte s myšlenkou na to, že se ráno probudíte a sen si vybavíte. Buďte trpěliví! Někdo zaznamená úspěchy již následující ráno, někdo až za měsíc.

  • Po probuzení nespěchejte!

Po probuzení nespěchejte a zůstaňte klidně ležet. Vstřebávejte pocity, a i když si sen nepamatujete, zapište si, jak jste se po probuzení cítili. Pozor, nepleťte si je s pocity, které vám po probuzení vyvstanou v návaznosti na konkrétní plány následujícího dne. Musíte je vnímat tak nějak "bez příčiny".

Vše si poctivě zapisujte. Pořiďte si pěkný zápisník, podvědomí tak s vámi bude více spolupracovat. :-) Na počítač či mobilní telefony zapomeňte! Displej vaši pozornost roztříští a vaše vzpomínky a detaily ohledně snu se můžou rychle vypařit.

Poctivým a trpělivým tréninkem si tak můžete osvojit vybavování snů. Hodně štěstí!

Líbí se vám tento článek? Podělte se s ostatními: