<-

Magazín

Příznaky, příčiny a léčba insomnie!

Nespavost je velmi častým problémem, který závisí na vaší energii, náladě a schopnosti fungovat během dne. Chronická nespavost může dokonce přispět k vážným zdravotním problémům!

Jestli jste bez nálady a fungujete přes den jen na půl plynu, nemusíte se hned obávat bezesných nocí. Tím, že začnete řešit základní příčiny, které k problémům s nespavostí vedou, a uděláte jednoduché změny v každodenních návycích, můžete nakonec dosáhnout klidného a kvalitního spánku.

Co je insomnie?

Insomnie je neschopnost usnout a je definována podle kvality vašeho spánku ajak se cítíte po vyspání, nikoliv podle počtu prospaných hodin. Takže, i když strávíte osm hodin v posteli a během dne se budete cítit stále ospalí a unavení, možná trpíte nespavostí. Jak to zjistíte?

Udělejte si malý test a odpovězte si ANO/NE u následujících příznaků, které insomnii doprovázejí. Odpovíte-li vícekrát ANO, měli byste se začít pídit také po příčinách a řešit možnou léčbu. Tak se do toho pusťte.

Příznaky

  • Usínáte obtížně i v případě obrovské únavy.
  • Často se probouzíte během noci.
  • Neobejdete se bez prášků na spaní.
  • Cítíte, že je váš spánek nekvalitní a nedostatečný.
  • Probouzíte se příliš brzy ráno a nemůžete znovu usnout.
  • Jste ospalí nebo podrážděni v průběhu celého dne.
  • Nemůžete se soustředit.

Příčiny

  • Zažíváte stresující období?
  • Jste v depresi a cítíte beznaděj?
  • Máte potíže s chronickým pocitem úzkosti?
  • Prodělali jste traumatizující událost?
  • Užíváte nějaké léky, které ovlivňují váš spánek?
  • Máte nějaké zdravotní problémy, které mají s nespavostí spojitost?
  • Usínáte v nepohodlném a nepříjemném prostředí?
  • Spíte dost? Spánková rutina u vás nezabírá?

Léčba

  • Praktikujte a dodržujte spánkovou hygienu.
  • Aktivně pátrejte po příčině nespavosti (psychické či fyzické překážky).
  • Nespěte v průběhu dne.
  • Pokud se vám nedaří usnout, vstaňte, věnujte se nějaké jednoduché činnosti a po chvíli se vraťte do postele a snažte se znovu usnout.
  • Do postele si netahejte práci ani jinou činnost a vytvořte si návyk, kdy využijete lůžko pouze ve spojitosti s usínáním.
  • Nepožívejte alkohol, kofeinové nápoje a sladké limonády.
  • Skoncujte s kouřením.
  • Sportovním aktivitám se věnujte maximálně 4 hodiny před spánkem.
  • Vytvořte si klidné a bezpečné zázemí v ložnici.
  • Poraďte se s lékařem.
Líbí se vám tento článek? Podělte se s ostatními: