Podřimováním k vyšším výkonům

Pamatujete si, jak jste ve školce odmítali chodit odpoledne spát? Dnes byste si možná rádi po obědě na chvíli lehli, ale nechcete nebo nemůžete ztrácet cenný čas. Co na krátký spánek během dne říkají odborníci? Dodá nám energii na zbytek dne, nebo naopak přispěje k ještě větší únavě?

Dožeňte, co jste v noci nestihli

Vědci provedli výzkum, ve kterém srovnávali čilost dvou skupin lidí. Jedna se dostatečně vyspala v noci, druhá v noci spala méně, ale odpoledne si ještě zdřímla.

Výsledky testů byly takřka stejné: odpolední spánek pomáhá zbystřit mysl a načerpat energii, zvlášť pokud jste se dostatečně nevyspali v noci.

Podle odborníků má zdřímnutí pozitivní vliv na paměť, navíc je prevencí syndromu vyhoření a snižuje riziko onemocnění srdce. Vyvarovat by se ho ale měly osoby trpící nespavostí a depresemi, u nich může dojít ke zhoršení symptomů.

7 tipů pro dokonalé odpolední zdřímnutí

Ve dne je pro kvalitu spánku nutné udělat pár opatření. Aby mělo zdřímnutí smysl, nesmí vás nic rušit.

  • Spěte v posteli, ať vás nikde nic netlačí
  • Zatáhněte závěsy nebo si kupte masku na spaní
  • Pokud je někdo doma, poproste ho, aby nedělal hluk
  • Vypněte si na telefonu zvonění
  • Pro jistotu si nasaďte špunty do uší
  • Před spánkem nejezte ani nepijte
  • Vypněte topení a vyvětrejte

Jak dlouho spát?

Různá délka zdřímnutí má různý účinek:

  • 10-20 minut: dodá vám energii, snadné probuzení
  • 30 minut: může následovat takzvaná spánková setrvačnost, tedy asi půlhodinová únava
  • 60 minut: napomáhá paměti, po probuzení alebudete unaveni
  • 90 minut: proběhnou všechny fáze cyklu, pomáhá kreativitě, snadné probuzení

K načerpání sil tedy stačí čtvrthodinka spánku, ideálně uprostřed produktivní části dne.

Pokud ale nepracujete v pokrokové firmě (jako je třeba Google, který povolil spánek v pracovní době), můžete si zdřímnutí dopřát až doma, po práci.