Zdravý spánek

Spánkovými desatery a osvědčenými radami pro zdravý spánek je zahlcen celý internet. Když opravdu dlouho nic nepomáhá, v zoufalosti sahají nespavci po farmaceutikách, která nejsou pro lidský organismus zrovna prospěšná a mohou vyvolat závislost.


Existuje i jiná cesta, kterou vám dnes představíme. Nabízíme několik rad, kterými se řídily už naše babičky, nahlédneme do bylinkářství a aromaterapie. Věříme, že alespoň některá z rad zabere i na vás!

Co se osvědčilo našim babičkám? - Choďte spát v pravidelnou hodinu, nejlépe hodinu až dvě před půlnocí. V tuto dobu je spánek nejzdravější. - Těsně před spaním místnost vyvětrejte, ať se do ní dostane čerstvý vzduch. - Dbejte na kvalitu ložního prádla, nejvhodnější a nejpříjemnější jsou přírodní materiály. - Postel by měla být obrácena tak, abyste hlavou nesměřovali ke dveřím, nejlépe když bude uložena k severu. - Na dobrou noc vypijte hrnek teplého mléka s medem. - Pokud do půl hodiny neusnete, vstaňte a věnujte se domácím pracím. Spánek se po chvíli zaručeně dostaví.

Bylinky jako všelék

Léčivá moc bylinek je všeobecně známá a příznivé účinky mají i na samotný zdravý spánek. Jen vědět po které sáhnout. Klidný spánek budete mít zaručeně po čaji z meduňky lékařské. Dokáže odstranit stres, uklidnit a uvolnit, zajišťuje dobré trávení a údajně přivádí hezké sny. Když k tomu přidáte pár lístků chmelových květů a hlohu, určitě neprohloupíte. Chmel otáčivý totiž neslouží jen k výrobě oblíbeného zlatavého moku, ale jeho hořčiny a silice zklidňují nervovou soustavu při rozčilení a podráždění. Působí jako sedativum. Už po staletí se ke zklidnění používá též třezalka tečkovaná. Osvědčila se jako velký pomocník při léčbě lehčích depresí, melancholií, nespavosti, úzkostí vyvolaných stresem a také nespavosti a žaludečních neurózách.

Voňavá nabídka

Čich je dalším smyslem, který nám může pomoci při častých problémech s usínáním. Nejenom naše babičky, ale už i v antickém Římě věděli, že sáček se sušenou levandulí dokáže přivolat klidný, zdravý a plnohodnotný spánek. Dnes se nabídka aromaterapeutických pomůcek velmi rozšířila a oblíbené vůně můžeme aplikovat různými způsoby. Extrakty z již zmiňované levandule, meduňky, heřmánku, santalového dřeva, lípy nebo grapefruitu můžeme používat buď jako éterické oleje v aromalampičkách nebo v podobě esencí. Nejdelší účinky má aromaterapeutická masáž, dále obklady a především horké lázně, které příjemně uvolní celé tělo a v neposlední řadě také duši, která často za absencí spánku stojí.

Kdo je příznivcem alternativní medicíny, může sáhnout také do prostředků Bachovy květové terapie. Speciální esence na spaní se aplikuje ve formě spreje. Jedná se o výtažky z různých květů a rostlin, které odbourávají stres, čistí hlavu od stále se opakujících myšlenek a přináší zdravý a klidný spánek.

Pokud vám nepomůže žádné z našich doporučení, zkuste se před podáním farmaceutik obrátit na odborníky z oblasti kognitivně behaviorální terapie nebo akupunktury. Budete překvapeni, jaké další prostředky na zdravý spánek zabírají!